Prevence stresu

Psycholožku Janu Černou Tomanovou jsme požádali o takový stručný návod, jak preventivně předcházet stresu, jak ho zvládnout, když už přijde a jak o sebe pečovat, když už jsme stres prožili. Nejprve jsme se zaměřili na prevenci.

5 způsobů, jak předcházet stresu – prevence

1. Trápení je zbytečné

Pokud má problém řešení, vyřeš ho. Pokud řešení nemá, pusť ho z hlavy. No jo, ale…
Trápení je přirozená reakce živých bytostí vybavených schopnostmi soucitu, starostí a stesku. Toužících po prožitku, klidu a bezpečí. Netrapme se tím, že se trápíme. Zkusme trénovat dovednost pouštění z hlavy těch věcí, které nemůžeme ovlivnit. Někdy je nejlepší nechat je být, ať se vyřeší samy. Věnujme pozornost, čas, myšlenky a pocity tomu, co ovlivnit a vyřešit můžeme.

2. Učme se trpělivosti.

Vše má svůj vývoj, správný čas. Zbytečné pospíchání na to, aby něco bylo hotové, jasné, vyřešené, je zbytečný stresor. Doba nás vede k tomu, že některé věci můžeme mít okamžitě. Odnaučili jsme se vyčkávat. Pospícháme a k ničemu nám to není.

3. Nezatěžujme se zbytečně mnoha možnostmi a volbami.

Příliš možností výběru náš mozek nemá rád, stresuje ho to. Svižně si zužujme výběr možností, řešení, věcí…, nad kterými se právě rozhodujeme. Neodkládejme rozhodnutí. Každé rozhodnutí a to, že si ho pak nezpochybňujeme, je úleva (a tedy méně stresu).

4. Mluvme o tom, čeho máme dostatek.

Když budeme neustále sobě i okolí říkat, že máme něčeho nedostatek (času, věcí, lidí…), budeme si vnitřně vytvářet stres. Všeho máme tolik, kolik potřebujeme, pokud na to tak nahlížíme.

5. Nechtějme být perfektní.

Tlak na dokonalost – ten vnitřní i ten vnější – je naprosto zbytečný, k ničemu nevedoucí stresor.

Zdroj: www.rskompas.cz

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.